MISTERIA ELEUZYJSKIE
Miejsce: Eleusis
Ku czci: Demeter i Kory
Częstotliwość: organizowane co roku
Czym były?
Misteria eleuzyńskie były najświętszymi ze wszystkich obrzędów starożytnej Grecji. Ich kanonicznym tekstem był „Hymn do Demeter” – powstały najprawdopodobniej około XV w. p. n. e., opisujący porwanie córki bogini Demeter – Kory - oraz odzyskanie jej przez matkę. Obrzędy te w symboliczny sposób nawiązywały do odwiecznego cyklu życia – narodzin, wzrostu, śmierci i ponownego odrodzenia, któremu odpowiadał proces rozwoju kłosów zboża.
Przebieg obchodów:
Małe Misteria:
Obchodzone: wiosną w miesiącu antesterion – przełom lutego i marca
Miejsce: Angra na przedmieściu Aten, przy strumieniu Ilissos
Czas trwania: jeden dzień
Przebieg i znaczenie:
Kandydaci przechodzili wówczas tzw. inicjację. Wiązały się one z postami, zabiegami oczyszczającymi i składaniem ofiar.
WIELKIE MISTERIA:
Obchodzone: jesienią w miesiącu boedromion – przełom września i października
Miejsce: Angra na przedmieściu Aten, przy strumieniu Ilissos
Czas trwania: osiem dni
Przebieg i znaczenie:
I etap – rytualne obmycie w świętych wodach zatoki Faleron,
II etap – właściwe wtajemniczenie:
- złożenie ofiary z prosięcia – w Atenach,
- uroczysta procesja z Aten do Eleusis – trasa określana mianem „świętej drogi”,
- na czele procesji niesiono drewniany wizerunek boga – chłopca Iakchosa,
- młodzi adepci nieśli w procesji liście mirtu i snopki zboża – dary dla bogini Demeter,
- podczas drogi zatrzymywano się w miejscach związanych z boginią Demeter, by odmówić modlitwy,
IV etap – obrzędy odprawiane nocą w świątyni Demeter w Eleusis, zwanej TELESTERIONEM:
- osoba inicjowana – kandydat,
- kapłan – osoba inicjująca nazywana była hierofantem,
- oficjalny herold ceremonii – hierokeryks.
Misterium składało się z trzech etapów:
- Kandydat musiał wypić specjalny eliksir, dzięki któremu mógł osiągnąć stan doświadczenie wizji mistycznej,
- Osiągnięcie doświadczenia i wizji mistycznej,
- Końcowe doświadczenie miało miejsce w wypełnionym oślepiającym światłem pomieszczeniu Anaktoron, znajdującym się w centrum świątyni.
Efektem udziału w misterium była swoista przemiana duchowa – wtajemniczony stawał się adeptem. Obrzęd inicjacji miał za zadanie odmienić całkowicie życie człowieka, zapewniając mu pośmiertną szczęśliwość.
Bibliografia
- Grecja. Wielkie Tajemnice Cywilizacji, T.19, Warszawa 2009
- Kerenyi K., Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, Kraków 2004
- Wielka Encyklopedia Świata. Grecja. Kreta. Ateny, T. 7., Warszawa 2005, s. 226 – 227
Tekst: Lady_Hekate Oprawa graficzna: Jamnik_sst Korekta: verien |