| 
 ATENA PARTENOS  Znaczenie: Atena Partenos – Atena Dziewica  Lokalizacja: Ateny, Akropol, Partenon – świątynia bogini Ateny  Twórca: Fidiasz  Czas powstania: 447 – 438 p. n.e.   Posąg:  
     Posąg Ateny Partenos umieszczony w centralnej części  świątyni bogini – dziewicy na Akropolu. Był jednym z największych i najważniejszych dzieł Fidiasza. Obok posągu Zeusa Olimpijskiego znajdującego się w jego świątyni w Olimpii był uznawany za największą i najpiękniejszą rzeźbę sakralną. Wysokość posągu była imponująca bowiem wynosiła ponad 12 metrów! Statua Ateny została wykonana w technice chryzelefantyny (czyli z kości słoniowej – elementy ciała - i złota – zbroja i zdobienia).   Wygląd:  
     Posąg przedstawiał majestatyczną boginię Atenę w pełnym uzbrojeniu. Jej głowę ozdabiał złoty hełm, bogini odziana była w długą szatę, w prawej dłoni trzymała figurkę bogini zwycięstwa NIKE, w lewej natomiast włócznię i Egidę* – tarczę. Szczyt jej hełmu zdobił okazały gryf usytuowany pomiędzy dwoma sfinksami.  Bazę posągu zdobił fryz przedstawiający scenę narodzin Pandory.  Na Egidzie została przedstawiona głowa Meduzy, na tarczy ukazano sceny z Amazonomachii* i Gigantomachii. Sandały Ateny zdobiły sceny z Centauromachii*.   Do wykonania posągu użyto najprawdopodobniej ponad 1000 kilogramów czystego złota! Posąg w czasach rzymskich został wywieziony do Konstantynopola (w czasie pożaru Akropolu w ok. 429 r. p.n.e uległ poważnemu uszkodzeniu), gdzie znajdował się w świątyni Hagia Sophia. Po zdobyciu miasta przez wojska tureckie w 1453 roku bezpowrotnie zaginął. 
*EGIDA – wykuta przez Hefajstosa, tarcza boga Zeusa i bogini Ateny. 
*AMAZONOMACHIA – wojna Greków z Amazonkami 
*CENTAUROMACHIA – wojna centaurów z LAPITAMI (lud tesalski).   BIBLIOGRAFIA: 
Berhardt M. L., Sztuka Grecka, Warszawa 1979Koch W., Style w architekturze, Warszawa 2005Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985Wielka Historia Świata, T. VII, Grecja, Kreta – Ateny, Warszawa 2005Wielka Historia Świata. Świat okresu cywilizacji klasycznych, pod red. A. Krawczuka, T. 3, Kraków 2005   Tekst: Lady_Hekate  Oprawa graficzna: Jamnik  Korekta: Verien |