| 
 Starożytne    budowle – świątynie, pałace i obiekty obronne - od wieków wprawiają w    nieskrywany podziw koneserów sztuki, architektury, a nawet zwykłych    ludzi. Szczególne miejsce w kulturze starożytnych cywilizacji zajmowały    zabytki o charakterze sakralnym. Dla Greków wyjątkowo cennym i ważnym    był kompleks świątynny znajdujący się na Akropolu. W starożytnej  Grecji   Akropolem nazywano miasto lub osadę umiejscowione na wzgórzu.  Pierwsze   Akropole pojawiły się ok. II tys. p.n.e. w kulturze  mykeńskiej i  służyły  głównie do celów mieszkalno-obronnych. W okresie  archaicznym i   klasycznym na Akropolach lokowano główne zespoły  świątynne lub   szczególne miejsce kultu. W czasach hellenistycznych  sakralna funkcja   Akropolu została „wymieszana” z  reprezentacyjno-obronnym przeznaczeniem. Najbardziej znanym i popularnym Akropolem w historii starożytnej Grecji był bez wątpienia Akropol ateński. Akropol    ateński to niewielkie wzgórze (157 m. n.p.m.) o powierzchni ok. 3,29    ha. Zamieszkiwany był już neolicie, w II tys. p.n.e. w czasach kultury    mykeńskiej stał się warowną fortecą. Całą osadę otaczały potężne mury    cyklopowe, zbudowane z potężnych grubo ciosanych bloków kamiennych,    miejscami sięgającymi nawet 14 metrów grubości. Wejście Akropolu    stanowiła Brama Lwic. Była to olbrzymich rozmiarów brama, z    wyrzeźbionymi nad nadprożem głowami lwic. Lwice mogły być godłem i    herbem pałacu króla Aretusza. Centralną budowlą pałacu był Megaron -    największa i najbogatsza reprezentacyjna sala pałacu królewskiego,    otoczona dziedzińcem pałacowym. Nieopodal    murów obronnych znajdował się mniejszy pałac – tzw. Dom Tsountasa.    Wokół Megaronu usytuowano budynki mieszkalne i zakłady rzemieślnicze.    Archeolodzy odkryli dwa kompleksy grobowe A i B. W pierwszym z nich    odkryto bogato wyposażone groby szybowe – należące do królów Aten. Akropol    posiadał również system podziemnych cystern, które w razie oblężenia    miasta mogły zapewnić mieszkańcom niezbędną ilość wody. Do VI w.  p.n.e.   na terenie Akropolu znajdowała się tylko jedna kapliczka (lub  niewielka   świątynia) poświęcona bogini Atenie. Monumentalnego    charakteru Akropol zaczął nabierać dopiero w VI w. p.n.e. – w czasach    Solona i Pizystrata. Pizystrat wzniósł w miejscu Bramy Lwic - PROPYLEJE (czyli budowlę wyjściową), a w miejscu Megaronu - świątynię Ateny Pollias (opiekunki miasta) w stylu doryckim. W 479    r. p.n.e. w wyniku wojen grecko–perskich najeźdźcy zburzyli i   zniszczyli  całe miasto. Po zawarciu pokoju Kalliasa, Perykles rozpoczął   realizację  kosztownego programu modernizacji Akropolu. Nadzór nad   całością  powierzył Fidiaszowi, który zatrudnił artystów – rzeźbiarzy,   malarzy i  architektów. W    latach 447 – 432 p.n.e. architekci Iktimos i Kallikrates pod kierunkiem    Fidiasza wznieśli Partenon, czyli największą i najważniejszą świątynię    na Akropolu poświęconą Atenie Partenos (Dziewicy). We wnętrzu budowli    został umieszczony chryzelefantynowy posąg ATENY PARTENOS dłuta    Fidiasza. Technika    chryzelefantyny była stosowana w starożytności, polegała na  pokrywaniu   ciała kością słoniową; szaty, włosy i atrybuty były  zdobione złotem. Świątynia    została wzniesiona w stylu doryckim, w późniejszych latach w wyniku    rozbudowy i przebudowy Partenonu dodano kilka elementów    charakterystycznych dla stylu jońskiego. Największe jednak wrażenie    wywoływały wspaniałe i majestatyczne dekoracje świątyni. Zewnętrze    ściany zdobił fryz joński przedstawiający PROCESJĘ PANATENAJSKĄ,    natomiast fryz, który obiegał całą świątynię, składał się z 92 metop, na    których została ukazana m.in. GIGANTOMACHIA i wojny z Amazonkami. Fryz wschodni przedstawiał narodziny Ateny, zaś zachodni spór o Ateny z Posejdonem. Kolejną    monumentalną budowlą były Propyleje – zaprojektowane przez architekta    Mnesiklesa w 438 r., niestety prace zostały przerwane przez wybuch   wojny  peloponeskiej. Drugą pod względem wielkości świątynią, która stanęła na Akropolu był ERECHTEJON,    stworzony według projektu Mnesiklesa – prace nad nim trwały 16 lat.    Świątynia została wzniesiona w porządku JOŃSKIM i była poświęcona  ATENIE   I POSEJDONOWI. Według tradycji, w tym miejscu miał odbyć się   legendarny  spór o Ateny pomiędzy bogami. Nazwa Erechtejon wywodzi się   od lokalnego  herosa ateńskiego Erechteusza (zob. mit o Atenie i   Erechteuszu).  Najbardziej znanym i charakterystycznym elementem budowli   była słynna LOŻA (GANEK) KOR,    zwana także Portykiem Kariatyd, w której ustawiono sześć posągów    dziewcząt zamiast kolumn (każda o wysokości ok. 2,2 m). W środku    znajdował się drewniany posąg Ateny Pollias, który co 4 lata był    przyozdabiany przez młode dziewczęta w trakcie trwania Panatanejów w    długą szatę przedstawiającą sceny z gigantomachii. W pobliżu świątyni    miały znajdować się źródło i drzewo oliwne – dary Posejdona i Ateny dla    Aten. W    latach 425 – 421 p. n. e. południowo–wschodnie skrzydło Propylejów    zostało wzbogacone o maleńką, prześliczną i bogato zdobioną świątynię w    stylu jońskim - ATENY NIKE (ATENY ZWYCIĘSKIEJ), często błędnie  nazywaną   świątynią NIKE BEZSKRZYDŁEJ. Przy schodach na pyrgos stał posąg bogini Hekate Epipyrgida (Hekate-strażniczki), którego twórcą był wybitny rzeźbiarz Alkamenes. Najprawdopodniej rzeźbę ustawiono po 432 r. p.n.e. Ponadto na Akropolu znajdowały się sanktuaria: 
Ateny ErganeArtemidy BrauroniaZeusa Polleusa oraz CHALKOTEKA – czyli Zbrojownia. Na Akropolu znajdowały się słynne dzieła Fidiasza: 
posąg ATENY PROMACHOS – ustawiony w zachodniej części Akropolu, był wykonany z brązu i liczył    około 7 metrów wysokości. Wyobrażał uzbrojoną boginię wojny i  mądrości  –  ATENY - stojącą z tarczą – egidą - trzymaną w lewej ręce,  prawą ręką   wspartą na włóczni, której szczyt, połyskujący w słońcu,  był widoczny   dla okrętów wpływających do Pireusu*. 
posąg ATENY LEMNIA –został wykonany około 450 r. p.n.e. przez Fidiasza na zlecenie    mieszkańców wyspy Lemnos (stąd jej przydomek). Atena trzymała hełm w    prawej ręce, w lewej zaś włócznię. Posąg został usytuowany niedaleko    Propylejów.          U podnóża Akropolu wzniesiono również TEATR DIONIZOSA. Akropol    ateński przechodził różne koleje losu. W czasach bizantyjskich został    zamieniony na w kościół – posąg Ateny Partenos został wywiezionY do    Konstantynopola i znajdował się w świątyni HAGIA SOPHIA, aż do zdobycia    miasta przez wojska tureckie – wtedy bezpowrotnie zaginął. Za  panowania   Turków został zamieniony w meczet, w XVII wieku wenecki  dowódca   Francesco Morosini kazał zbombardować Akropol. Od końca XVIII  wieku na   terenie Akropolu były prowadzone badania archeologiczne,  które miały na   celu m.in. odtworzenie jego topografii. W latach 1801 –  1816 lord Elgin   wywiózł do Londynu do British Museum metopy, posągi i  fryz  partenoński,  co doprowadziło do wybuchu trwającego po dziś dzień  sporu  między Grecją a  Wielką Brytanią o zwrot tzw. Marmurów Elgina.  * PIREUS był najważniejszym portem starożytnych Aten, łączącym polis z morzem.   BIBLIOGRAFIA: 
Berhardt M. L., Sztuka Grecka, Warszawa 1979 
Koch W., Style w architekturze, Warszawa 2005 
Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985 
Wielka Historia Świata, T. VII, Grecja, Kreta – Ateny, Warszawa 2005 
Wielka Historia Świata. Świat okresu cywilizacji klasycznych, pod red. A. Krawczuka, T. 3, Kraków   2005   Lady_Hekate Korekta Verien Grafika Jamnik |